سرکوب نرخ منفعت بین بانکی با افزایش تزریق پول بانک مرکزی_خبردار

بین 02.05


خبردار

به نقل از تجارت‌نیوز، با آخر دومین هفته از اردیبهشت ۱۴۰۳ بانک مرکزی که هر هفته با به‌روزرسانی قسمت نرخ سود در وب‌سایت رسمی خود تازه ترین آمار و رقم های از نرخ منفعت بین بانکی و نرخ توافق بازخرید را اظهار می‌کند، آمار مربوط به این هفته را نیز انتشار کرد.

بازدید آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن می باشند که با تداوم رود صعودی تزریق پول بانک مرکزی به بازارها از طریق بازار باز، نرخ منفعت بین بانکی به کم شدن خود ادامه داده و بار دیگر عقب‌نشینی ناچیزی کرده است.

این در حالی است که حداقل نرخ توافق بازخرید که نرخ سودی است که معامله های در بازار باز با آن انجام می‌شود، این هفته هم تحول نکرده تا زمان‌زمان ارامش آن در سطح ۲۳ درصدی به بیشتر از یک سال برسد.

3 پیش بینی از قیمت طلا و سکه / ۶ ماهه دوم سال طلا چه روندی می‌گیرد؟ – تجارت‌نیوز
ادامه مطلب
آخرین مطالب

نرخ منفعت بین بانکی ۲۳.۵ درصد شد

بر پایه آمارهای اعلامی از سوی مرکز آمار ایران، نرخ منفعت بین بانکی که از ابتدای سال ۱۴۰۳ در روندی نزولی قرار گرفته، این روال را در دومین هفته اردیبهشت‌ماه نیز ادامه داده است. طوری که در هفته منتهی به ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ نرخ منفعت بین بانکی با کم شدن اندک ۰.۰۱ واحد درصدی روبه رو شده است. به این ترتیب، میانگین موزون نرخ سود معامله های بانک‌ها در بازار شبانه، در این هفته به ۲۳.۵ درصد رسیده است.

دستگیری یک تروریست در ایرانشهر_خبردار
ادامه مطلب

تشدید وام‌دهی بانک مرکزی به بانک‌ها

به نظر می‌رسد با اهمیت ترین عامل افزایش نرخ منفعت بین بانکی در هفته‌های تازه، تشدید وام‌دهی بانک مرکزی به بانک‌ها باشد. در هفته‌ای که گذشت نیز تزریق پول هم در بازار باز و هم در بازار بین بانکی صعودی می بود.

بانک مرکزی در هفته دوم اردیبهشت‌ماه، از طریق بازار بین بانکی دو هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان به بانک‌ها وام داده که این رقم نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان زیاد تر از هفته پیش از آن است. از نظر دیگر، مقدار استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی از طریق بازار باز نیز برای نخستین بار از خرداد ۱۴۰۲ از سطح ۲۰۵ هزار میلیارد تومانی عبور کرد و به سقف ۱۱ماهه خود رسید.

از نظر دیگر اما در همین زمان، بیشتر از هزار میلیارد تومان از وام‌های بانک مرکزی به بانک‌ها در بازار شبانه و ۲۰۳ هزار میلیارد تومان از این مبلغ در بازار باز سررسید شد و این مبلغ به منبع های بانک مرکزی برگشت.

بانکی که اصلاح نشود منحل خواهد شد
ادامه مطلب

به این ترتیب، به نظر می‌رسد بانک مرکزی با افزایش پول‌پاشی در این بازارها، موفق شده جلوی رشد نرخ منفعت بین بانکی را بگیرد. حال باید دید بانک مرکزی تا کجا می‌تواند این سیاست را ادامه دهد.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی،اجتماعی و تکنولوژی، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ایران وجهان را در وب سایت خبردار دنبال کنید.

کارکرد بازار بین بانکی چیست؟

بازار بین بانکی یکی از سازوکارهای مهم اقتصاد در بازار پول به حساب می اید. بازار بین بانکی برای بانک‌هایی که در مراودات روزمره خود دچار کسری وجوه نقد شده‌اند، این امکان را فراهم می‌کند که با استقراض از دیگر بانک‌ها، کسری خود را جبران کنند. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در این بازار، مبلغ مورد نیاز خود را از بانک‌های دیگر قرض می‌گیرند و این قرض را با نرخ منفعت‌ای اشکار که همان نرخ منفعت بین بانکی است، به بانک قرض‌دهنده بعد خواهند داد. از آنجا که به طور معمول، زمان تسویه این وام‌ها یک‌شبه است، به بازار بین بانکی بازار شبانه نیز حرف های می‌شود.

قیمت طلا و سکه امروز ۱۶ شهریور ۱۴۰۲/ زمان مناسب برای ورود به بازار اعلام شد
ادامه مطلب

برای مطالعه زیاد تر، صفحه اقتصاد کلان را در تجارت‌نیوز جستوجو کنید.









دسته بندی مطالب

خبردار

اقتصاد

سلامتی

کسب وکار

فناوری

اخبار هنری

خبر های ورزشی



منبع