نمک کم اما یددار مصرف کنید_خبردار

 نمک کم اما یددار مصرف کنید


خبردار

سالم خبر: مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت او گفت: چندین دفعه و مکررا اصرار کرده‌ایم که نمک کم مصرف کنید و نمک مصرفی هم حتما یددار و تصفیه شده باشد و نمک یددار برای این که ید در آن باقی بماند حتما در مرحله های پایانی پخت به غذا اضافه شود.

به گزارش سالم خبر، احمد اسماعیل‌زاده، درمورد برنامه پیشگیری از افتید در سرزمین و عمل های وزارت بهداشت در این عرصه اظهار کرد: این برنامه یکی از موفق‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت بوده و مورد تحسین سازمان جهانی بهداشت نیز قرار گرفته است. با دقت به این که خاک سرزمین ید کافی ندارد، طی سالیان قبل نسبت به یددار کردن نمک اقداماتی انجام شد که زیاد مثبت می بود و توانست تا حدودی افتید را در سرزمین ریشه‌کن کند. اما طی سالیان تازه با دقت به گسترش فضای مجازی و سود مالی که در این ماجرا وجود دارد، اطلاعات غلطی از سوی سودجویان درمورد نمک‌های دریا و با تبلیغات اغواگرایانه نظیر آنکه «این نمک‌ها معجزه می‌کنند و تعداد بسیاری از امراض را درمان می‌کنند!» به مردم اراعه می‌شود و به همین علت نیز مردم نسبت به نمک یددار مقداری بد بین شده‌اند و برخی‌ها نیز تحت تاثییر این تبلیغات از نمک دریایی و نمک‌های رنگی منفعت گیری می‌کنند.

تخلف ارزی ۳۰میلیاردی یک شرکت داروسازی در البرز_خبردار
ادامه مطلب

 تبلیغات «نمک دریا» مبنا علمی ندارد

 اصرار کرد: منفعت گیری از نمک دریا، نمک‌های رنگی، سنک نمک به هیچ وجه از سوی وزارت بهداشت پیشنهاد نمی‌شود؛ چرا که به علت آلودگی با فلزات سنگین و… برای سلامت انسان زیان های زیاد بسیاری دارد. این که در فضای مجازی حرف های می‌شود نمک دریا برای فشارخون خوب است و یا تعداد بسیاری از بیماری‌ها را درمان می‌کند، کاملا نادرست است و پایه علمی ندارد. هیچ کدام از این نمک‌ها نمی توانند درمان‌کننده باشند. مسئله مهم دیگر نیز این است که مواد موجودی در نمک که جهت سختی خون می‌شود سدیم است که در انواع نمک‌ها وجود دارد به این علت در مصرف نمک تصفیه شده یددار نیز باید مراعات شود.

 برسی برنامه پیشگیری از افتید

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه گفت: برسی این برنامه توسط وزارت بهداشت تا بحال پنج بار و هر پنج سال یک بار انجام شده است. سال قبل ششمین برسی مقدار ید جامعه را در سرزمین با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام داده‌ایم و داده‌های آن در دانشگاه علوم پزشکی سرزمین جمع‌آوری شده است و این داده‌ها در حال تجزیه و تحلیل می باشند و تا تابستان نتایج اظهار خواهد شد. در این برنامه برسی حالت ید جامعه در کودکان مدرسه به گفتن نماینده‌ای از جامعه و در بین مادران باردار انجام شده و همینطور مقدار ید حاضر در نمک‌هایی که در سطح اراعه وجود دارد و نمک‌هایی که در کارخانه‌ها تشکیل خواهد شد بازدید خواهد شد.

۳ همت به حساب داروخانه‌ها واریز شد
ادامه مطلب
آخرین مطالب

نقش مهم «ید» در سلامت بدن

وی درمورد مزایا ید برای انسان اظهار کرد: ید نقش زیاد مهمی را در سلامت بدن ایفا می‌کند. خطر اختلالات شنوایی، سقط جنین، عقب‌ماندگی‌های ذهنی در افرادی که دچار افتید می باشند به مراتب زیاد تر از دیگر افراد است. ید برای تکامل هوشی افراد زیاد حائز اهمیت است به همین علت نیز ما همیشه به مادران باردار می‌گوییم که مصرف نمک هم به مقدار کم برای آن‌ها زیان اور است و هم به مقدار زیاد و باید حتما به مقدار ملزوم نمک تصفیه شده یددار مصرف کنند؛ چراکه جهت تکامل جنین در شکم مادر می‌شود.

یک قاچاقچی دارو در اردبیل ۲ میلیارد و ۹۹۵ میلیون ریال جریمه شد
ادامه مطلب

کمبود «ید» و افت IQ کودکان

اسماعیل‌زاده در ادامه گفت: IQ کودکانی که ید کافی مصرف نمی‌کنند دچار مشکل می‌شود؛ چراکه نسبت به کودکان فرد دیگر که ید منفعت گیری می‌کنند، عقب‌ماندگی دارند. طبق معمول این کودکان، یک مقدار از نظر هوشی پایین‌تر می باشند و از مقدار یادگیری کمتری برخودار می باشند. در سنین بالا نیز جهت اختلالات کم‌کاری تیروئید و اختلالات ناشی از متابولیسم تیروئید می‌شود. به همین علت نیز پیشنهاد می‌کنیم که همه افراد به مقدار کافی مصرف ید داشته باشند.

۳ عارضه مهم نمک‌های تصفیه نشده

وی در آخر درمورد تاثییر منفی تبلیغات فضای مجازی درمورد مصرف نمک‌های تصفیه نشده، دریا و نمک بدون ید اظهار کرد: تبلیغات فضای مجازی جهت می‌شود که فرد ید کافی دریافت نکند و در نتیجه امراض ناشی از افتید را دچار شود و علاوه بر آن نمک‌هایی که تبلیغ خواهد شد فلزات سنگینی دارند که سرطان کلیه، سرطان کبد، سنگ کلیه و… را به افراد تحمیل می‌کند.

تشخیص اضطراب اجتماعی در کارمندان و نحوه حمایت از آنها
ادامه مطلب

دسته بندی مطالب

خبردار

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی،اجتماعی و تکنولوژی، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ایران وجهان را در وب سایت خبردار دنبال کنید.

اقتصاد

سلامتی

کسب وکار

فناوری

اخبار هنری

خبر های ورزشی



منبع