خبردار
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبردار از تنسیم، مطرح اکران آنلاین فیلمهای سینمایی که در بهار سال ۱۳۹۹ اغاز شد، در یکی دو سال تازه به روالی رایج برای نمایش فیلمهای سینمایی در نمایش خانگی تبدیل شده، اما تا بحال این مطرح در پلتفرمهای مهم، محدود به فیلمهای بلند می بود و چند مرتبهای هم همچون فیلم «حالت اورژانسی» با بهای بلیت ۲۵ هزار تومان اکران آنلاین شد.
در حالی این روزها هم اکران آنلاین با حداکثر قیمت بهای بلیت سینماها اراعه میشود یعنی ۸۰ هزار تومان که مخاطبان کماکان به پخش تبلیغات در ابتدا و وسط فیلمها و تحت گفتن «بلیبورهای جعلی» در جریانِ فیلمها انتقاد دارند. پیش از این پلتفرمها برای نگه داری ظاهر هم تنها منافع خود را در جریان فعالیتهای خودشان جستوجو نمیکردند و حق و حقوقی را برای مخاطبان قائل میشدند اما در این روزگار خبری از دقت به حقوق مخاطبان نیست.
در دنیا دو گونه سرویس ویاودی وجود دارد؛ سرویس اشتراکی و سرویس غیراشتراکی (آزاد). سرویس اشتراکی که تبلیغات وجود ندارد و دیگر سرویس غیراشتراکی است که سرویس آزاد محسوب میشود و در آن تبلیغات دیده میشود. اما در اینجا همه پلتفرمها فقط به جستوجو کسب درآمد می باشند و تا ضابطه و چارچوب قانونی در این عرصه اتفاق نیفتد همین روال و رویه را ناظر خواهیم می بود.
اشکار نیست نهادهای ناظر در مدیریتِ این تبلیغات زماننشناس و آزاردهنده چه کاری کردهاند؟ آیا فقط ماموریت این نهادها صدور مجوز و تعلیق آن است؟ نظارت پسینی و حذف و ممیزی آثار باید در دستور کارشان باشد؛ در حالیکه نگه داری و ارتقاء حقوق مادی و معنوی مخاطبان در این فضا، مسئولیت جدّی آنهاست. مخاطبانی که هزینه اشتراک میپردازند فیلم و برنامهشان را ببینند اما ناگزیرند برخی از تبلیغات را حتماً ببینند در حالیکه باید بستری فراهم شود خودشان انتخاب کنند. نه این که تماشای تبلیغات پلتفرمها در ابتدا، وسط و جریان برنامه و فیلمها به آنها تحمیل شود.
این انتقادات مدام به آگهیهای بازرگانی تلویزیون هم داخل میشد یکی از ادعاهای این رسانههای صوت و عکس فراگیر دقت به حقوق مخاطبین می بود که این روزها نه تنها این حقوق دیده نمیشود بلکه مخاطب از تماشای این همه تبلیغات آزار میبیند. مطرح اکران آنلاین هم قرار است با مناسبترین قیمت، اراعه شود نه بیشترین و حداکثرِ قیمت بهای بلیت سینما!
در حالی که همزمان با اکران آنلاین فیلم «سرهنگ ثریا» که از روز قبل در تلوبیون اغاز شده، با احمد خورشیدی مدیر تلوبیون او گفتوگویی داشتیم که او درمورد این مطرح و هزینههای آن سخن بگویید کند. خورشیدی به خبرنگار تسنیم او گفت: «ما همزمان با ۵ مردادماه و سالگرد عملیات مرصاد تصمیم گرفتیم اکران آنلاین «سرهنگ ثریا» را اغاز کنیم. برای مردم همیشه اکران آنلاین هزینه بسیاری داشته، تلوبیون تلاش کرده در مدل اکران آنلاین خود با هزینهای که از تبلیغات و دیگر درآمدها جبران میکند، هزینه خرید بلیت را به مردم تحمیل نکند و این روش تا بحال جهت شده که از اکران آنلاین تلوبیون توسط مردم استقبال خوبی شود و فیلمهایی که اینجا اکران خواهد شد چند ۱۰ برابر دیگر پلتفرمها مخاطب دارد که نشاندهنده روش درست، مدل اقتصادی و استقبال کاربران است.»
تشکیل اعتدال در قیمتهای مطرح اکران آنلاین و دقت به حقوق مخاطبین رسانههای صوت و عکس فراگیر از اهمیت بالایی برخوردار است و ساترا و نهادهای ناظر بایستی بر این رویه غلط نظارت جدّی داشته باشند. قرار نیست مخاطب هم در سینما با قیمت بهای بلیت ۸۰ هزار تومان که حداکثر قیمتِ امروز سینماهای سراسر سرزمین است آن فیلم را تماشا کند و مخاطبی که نتوانسته به سینما برود و حال میخواهد در شبکه نمایشخانگی این فیلم را تماشا کند با حداکثر قیمتِ بهای بلیت سینما که از امکانات مناسبتری در پخش فیلم برخوردار است، تماشاگر اکران آنلاین باشد.
به گزارش تسنیم، سینمای ایران نخستین بار وقتی با اکران آنلاین آشنا شد که سالنهای سینما روزهای پایانی دومین ماه تعطیلی را میگذراندند و اکران نوروزی آن سال با وجود آثار پرامیدی، چون «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف: ارتش سری» به کلی لغو شده می بود. در اواخر فروردین سال ۱۳۹۹ سازمان هنری-رسانهای اوج از اراعه فیلم سینمایی «خروج» در فیلیمو و نماوا دو پلتفرم مهم بازار خبر داد.
چند روز سپس اشکار شد این فیلم، نخستین محصول سینمایی پلتفرمها است که با تکفروشی نمایش داده میشود و بهای بلیت آن ۱۲ هزار تومان است. فیلم قابل دانلود نیست و از زمان خریداری بلیت، تنها ۱۲ ساعت برای تماشای آن زمان وجود دارد. «خروج» با استقبال مناسبی روبه رو شد تا نزدیک به ۳ میلیارد تومان از این فیلم به حساب سازمان اوج واریز شود.
بعد از اکران آنلاین «خروج» تاثییر ابراهیم حاتمیکیا که به علت ریسک اوج در نمایش این فیلم، با سهم صد درصدی این سازمان از بلیتفروشی به نمایش درآمد، پلتفرمها سهم ۳۰ درصدی را از بهای بلیت خواست کردند و با وجود تثبیت این رقم، تقاضا برای نمایش فیلمها در مطرح اکران آنلاین بالا گرفت.
«طلا» به تهیهکنندگی رامبد جوان و محمد با لیاقت، دومین فیلم اکران آنلاین می بود که با نمایش آن، زمان تماشای فیلمها به ۸ ساعت افت یافت و بلیت سینمای آنلاین به ۱۵ هزار تومان رسید. «طلا» هم بیشتر از یک میلیارد تومان فروخت تا تهیهکنندگان بیشتری به نمایش اینگونه مشتاق شوند و به گمان زیاد به همین علت می بود که از فیلم سوم، فیلیمو و نماوا باز هم بلیت را گران کردند و به ۲۰ هزار تومان رساندند!
اکران آنلاین در نزدیک به ۶ ماه سپس از آن، میزبان نزدیک به ۳۰ فیلم سینمایی می بود، اما قاچاق زیاد سریع آثار در چند ساعت و افت تدریجی استقبال از فیلمها، این مطرح را به گفتن جایگزینی برای نمایش روی پرده، به بنبست رساند.
در ماههای سپس و با بازگشایی تدریجی سینماها، اکران آنلاین به شکل مرحلهای بین اراعه روی پرده سینما و اراعه در نمایش خانگی درآمد. حال زمانها است که فیلمها چند ماه بعد از آخر اکران سینمایی، در پلتفرمها با بلیتفروشی نمایش داده خواهد شد و مدتی سپس از آن، در دسترس مشترکان پلتفرم قرار میگیرند.
با دقت به این که زیاد تر بلیتهای اکران آنلاین در همان چند روز اول فروخته میشود، سقف زمان زمان اکران آنلاین فیلمهای مشترک فیلیمو و نماوا، ۴ هفته است. با این حال، در ماههای تازه برخی فیلمهای اختصاصی پلتفرمها تا چندین ماه در حال اکران آنلاین بودند. برای مثالً «عروسی مردم» بیشتر از ۳ ماه است که در پلتفرم فیلمنت بلیتفروشی دارد و «جنگ جهانی سوم» برای نزدیک به ۶ ماه در نماوا اکران آنلاین شد!
سازندگان و پلتفرمها که گویی ظرفیت بسیارای را برای درآمدزایی کشف کرده باشند، در یکی دو سال تازه، به ندرت فیلمی را بدون تکفروشی (اکران آنلاین) اراعه کردهاند. حتی در رابطه استثنای «دوزیست» ساخته برزو نیکنژاد که بدون اکران آنلاین در دسترس کاربران قرار گرفت، پلتفرم نمایشدهنده طوری تبلیغات کرد که گویی این تصمیم، یک لطف از سوی آنها به صاحبان اشتراک پلتفرم بوده است!
زمانها است آمار بلیتفروشی فیلمهای اکران آنلاین اظهار نمیشود تا اشکار شود تعداد بلیت بهفروشرسیده برای هر فیلم، آنقدر کم است که پلتفرمها دلیلی برای اظهار آن و منفعت گیری از ظرفیت تبلیغاتی آن ندارند. این در حالی است که با هر بار افزایش بهای بلیت سینما، پلتفرمها به شدت بهای بلیت اکران آنلاین را گران میکنند و در این مسیر، تفاوت خاصی بین کمدیهای پرفروش با دیگر آثار قائل نیستند.
طمع تهیهکنندهها و پلتفرمها در درآمدزایی از طریق اکران آنلاین، اگرچه رقم های ناچیزی به حساب آنها میریزد، اما در تحول عادات فیلمبینی تماشاگر ایرانی مؤثر بوده است؛ آن هم تأثیر منفی. از عکس العملهای زیاد زیاد در شبکههای اجتماعی، میتوان به این باور رسید که فیلمهای اکران آنلاین دهها و احتمالا صدها برابر زیاد تر از تعداد بلیتهای فروخته شده، دیده خواهد شد. با آمار ناچیز بلیتفروشی این آثار، روشن است که اکران آنلاین بیرویه و طویل فیلمها، عملاً فرهنگ تماشای فیلم قاچاق را ترویج و گسترش داده است؛ روندی که در آینده امکان پذیر مانع از رشد شمار مشترکان پلتفرم نیز بشود.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
منبع
More Stories
بیلبورد جعلی در فیلم ها و اکران ۸۰هزارتومانی در پلتفرم ها!_خبردار
بیلبورد جعلی در فیلم ها و اکران ۸۰هزارتومانی در پلتفرم ها!_خبردار
بیلبورد جعلی در فیلم ها و اکران ۸۰هزارتومانی در پلتفرم ها!_خبردار