خبردار
نگار علی_ دیتاک به رسم هرسال، گزارش سالانه حرکت کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی را برای سال ۱۴۰۲ انتشار کرد؛ در گزارشهای سالانه دیتاک فضای مجازی ایران به شکل دادهمحور مورد بازدید قرار گرفته است. گزارش سال ۱۴۰۲ دیتاک، با منفعت گیری از کلان داده دیتاک که بیشتر از ۲ میلیارد محتوا را شامل میشود، آمار منبع های رسمی (مرکز ملی فضای مجازی، سازمان گسترش و تجارت الکترونیک و …) و دادههای مراکز نظرسنجی تهیه شده است.
در فصل اول گزارش دیتاک به مقدار دسترسی ایرانیها به اینترنت، قیاس شدت اینترنت در ایران، کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی، بازدید کسب و کارهای اینستاگرامی و آمار تشکیل و مصرف محتوایی ایرانیان پرداخته شده است.
کیفیت اینترنت ایران از پاکستان و بورکینافاسو کمتر است
بر پایه گزارش سازمان تنظیم مقررات رادیویی، در سال ۱۴۰۲ شدت اینترنت سیار در ایران، در نسبت با سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۲.۹ درصد افت اشکار کرد و شدت اینترنت ثابت نیز در این بازه وقتی ناظر رشد ۱۰.۱ درصدی می بود. رتبه کیفیت اینترنت ایران نیز در این بازه وقتی از ۱۰۴ به ۱۲۱ رسید و حتی از بورکینافاسو نیز گذر کرد.
اینستاگرام و تلگرام پسا فیلترینگ جلوتر از پلتفرمهای داخلی

بازدید دادهها حاکی از آن است که اینستاگرام ۴۶ میلیون نفر کاربر ایرانی دارد که از این تعداد ۳۱ میلیون نفر از آنها را کاربران فعال راه اندازی خواهند داد. تلگرام نیز ۶۰ میلیون نفر کاربر ایرانی دارد که از این تعداد ۲۴ میلیون نفر از آنها کاربر فعال می باشند. توییتر نیز ۴ میلیون نفر کاربر ثبت نامی دارد که ۹۰۰ هزار نفر از آنها کاربر فعال می باشند.
در بین شبکههای مطلبرسان داخلی نیز، ایتا با ۳۰ میلیون نفر کاربر ثبت نامی در رتبه سوم قرار دارد، از این تعداد، ۱۷ میلیون نفر در این شبکه اجتماعی داخلی فعال می باشند. روبیکا نیز ۳۷ میلیون کاربر ثبت نامی دارد ( به ادعای مسئولان) که از این تعداد ۱۶ میلیون نفر از آنها کاربر فعال می باشند. بله نیز ۱۷ میلیون نفر کاربر ثبت نامی دارد که از این تعداد ۵ میلیون نفر از آنها کاربر فعال می باشند.
از ادعای عیسی زارع پور تا مشاهدات ۲۴ میلیون نفر فاصله است
گفتنی است که عیسی زارعپور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم، در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ ادعا کرده می بود که تعداد کاربران فعال ماهانه مطلبرسان ایتا، ۲۲ میلیون نفر است؛ ۵ میلیون زیاد تر از آنچه آمارها به ما میگویند.
زارعپور این چنین حرف های می بود که مطلبرسان بله، نزدیک به ۱۶ و نیم، سروش پلاس نزدیک به ۱۰ و نیم و روبیکا نزدیک به ۴۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد؛ براین مبنا وزیر ارتباطات تعداد کاربران فعال ماهانه مطلبرسانهای بله و روبیکا را به ترتیب ۵ و ۲.۵ برابر زیاد تر اظهار کرده است.
زور فیلترینگ به اینستاگرام نرسید

گزارشها حاکی از آن است که ۹۰ درصد از کاربران فعال در اینستاگرام، بعد از فیلترینگ، به این شبکه اجتماعی بازگشتند.
گردش مالی ایرانیان در شبکههای اجتماعی ۱۳۰ هزار میلیارد تومان است


با وجود محدودیتهایی همچون، کیفیت پایین اینترنت (شدت پایین و قطعیهای متعدد) و فیلترینگ ( تلگرام، یوتیوب، اینستاگرام و توییتر و…) اما گردش مالی بالای شبکههای اجتماعی حکایت از تمایل فعالان اقتصادی برای فعالیت در بستر اقتصاد دیجیتال و بالا بودن تقاضا برای دریافت خدمات در این حوزه دارد.
هر ایرانی روزانه چند محتوا در شبکههای اجتماعی میبیند؟

سهم ناچیز روزنامه و وبسایتهای خبری در روبه رو شبکههای اجتماعی

ایرانیان بیشتر از عمر نوح، زمان خود را صرف شبکههای اجتماعی میکنند

اگر بازدید از هر محتوا تنها ۳ ثانیه زمان ببرد، ایرانیان بیشتر از عمر نوح (۱۱۰۰ سال) را صرف شبکههای اجتماعی میکنند.
۲۲۷۲۲۷
دسته بندی مطالب
More Stories
سئو تصاویر: چگونه با بهینهسازی عکسها، ترافیک وبسایت خود را افزایش دهیم؟
زارعپور در برابر آمارها، عددها علیه عددسازیها/ کیفیت اینترنت بورکینافاسو و پاکستان از ایران بهتر است + نمودار_خبردار
جرثقیل و یدک کش شیراز ۰۹۰۳۲۴۸۶۰۷۳