خبردار
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر پایه گزارش پیوست، در حکمی که وزیر برایتان زد یکی از وظایفی که به شما محول شده می بود گسترش درگاه ملی خدمات یا پنجره ملی خدمات هوشمند می بود، در اولین سوال میخواهم میپرسم حالت این پروژه چطور است و در چه مرحلهای قرار دارد؟ شما چه چیزی از دولت قبل تحویل گرفته بودید و به کجا رسیدید؟
در دولت قبل هرچند سرویسهای مختلفی در دستگاههای گوناگون راهاندازی شده می بود اما یکپارچگی اتفاق نیفتاده می بود. نبوده است یکپارچگی علتشده می بود سایتها و سرویسهایی در اَشکال و متدهای گوناگون اراعه شود و مردم برای دریافت هر سرویس از هر دستگاهی با تنوعی از خدمات روبه رو بودند.
ما یک مبنای نظری برای یکپارچهسازی مد نظر قرار دادیم در واقع در این مدل دولت، یک پلتفرم شناخته میشود.
در دولت به گفتن سکو یا پلتفرم، نقش دولت زیاد تر تجمیع توانمندسازی و رگولاتوری است و باید از نقشی که خودش اجراکننده باشد، خارج شود. در واقع اگر از نظر فنی نگاه کنیم دولت باید خدمات خودش را به شکلAPI در اختیار قسمت خصوصی قرار بدهد و قسمت خصوصی با منفعت گیری و ترکیب این APIها برای مردم خدمات تشکیل کند و این خدمات به طور ترکیبی باشد.
برای مثالً در این او گفت و گو دولت در بند واو تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آورده است، دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی مکلفاند «پنجره واحد خدمات هوشمند» خود را بر پایه الزامات مصوب شورای اجرایی فناوری اطلاعات حداکثر تا شهریورماه ۱۴۰۱ راهاندازی کنند و حداقل یکسوم خدمات اختصاصی خود را با برتری خدمات پرکاربرد از طریق این پنجره اراعه دهند.
این یک تمهید قانونی می بود که دستگاهها را موظف میکرد. از سویی خود وزارت ارتباطات هم تکلیف اشکار کرد که این سامانه یکپارچه را به وجود بیاورد. یعنی از این سامانه پیش از این وجود نداشت. از اول سامانه پنجره واحد خدمات دولت شکل گرفت.
استانداردهای اتصال به این پنجره در شورای اجرای فناوری اطلاعات مطابق قاعده و قانون تصویب و در آن نوشته شد که سامانه و استانداردهای فنی آن باید از سوی وزارت ارتباطات اراعه شود تا دستگاهها به آن متصل شوند.
سپس از آن بهمرور زمان پاسخگو کردن دستگاهها با منفعت گیری از رسانه اغاز شد چون قانون باید اجرا میشد. ظرفیت رسانهای در این او گفت و گو اهمیت بسیاری داشت چون اگر صداوسیما، رسانهها و مطبوعات موضوعات را پیگیری نمیکردند ما نمیتوانستیم در آن توفیقی کسب کنیم.
ما در سال دوم افق فرد دیگر را اشکار کردیم. اتصال همه دستگاهها به پنجره ملی خدمات هوشمند اراعه و اراعه همه خدمات به شکل الکترونیکی و اراعه ۲۰ درصد خدمات به طور هوشمند برنامه سال ۱۴۰۲ می بود.
هماکنون ۴۶ میلیون ایرانی بالای ۱۸ سال به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شدهاند و از نظر آماری نزدیک به ۸۴ درصد افراد واجد شرایط متصل می باشند یا حداقل یک بار وصل شدهاند.
احراز هویت آنها بر مبنای سه سطح احراز هویت است: در سطح اول احراز هویت بر مبنای تطبیق شماره ملی و شماره موبایل آنهاست. سطح دوم احراز هویت بر پایه زندهسنجی است که برای کارهای مالی و بورسی منفعت گیری میشود و سطح سوم امضای الکترونیکی است و تقریباً همه نیازهایی که مردم به طور الکترونیکی دارند و قرار است از طرف دستگاهها اراعه شود در این سه سطح خلاصه میشود.
الان هر سه اینها در درگاه وجود دارد و اراعه میشود. مسئله دلنشین دقت این است که همه این کارها را قسمت خصوصی انجام داده است.
چه تعداد دستگاه به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شدهاند؟
الان از ۱۴۰ دستگاهی که باید متصل باشند ۱۳۸ دستگاه متصل می باشند.
یعنی دو دستگاه متصل نشدهاند؟
نه، ما برنامهمان اتصال کامل است، در برخی اوقات ۱۴۰ دستگاه نیز متصل بودهاند، اگر دستگاهی از استانداردها تخطی کند اتصالش قطع میشود. اکنون ۱۳۸ دستگاه متصل می باشند.
چند خدمت از طریق پنجره ملی خدمات هوشمند اراعه میشود؟
خدماتی که دستگاههای دولتی متصل اراعه خواهند داد دو قسمت است. یکی خدماتی است که دستگاهها به طور مستقیم در پنجره خدمات اراعه خواهند داد همانند استعلامهایی که شخص از طریق دستگاههای دولتی انجام میدهد که از آن جمله میتوان به اعتبار دفترچه بیمه اشاره کرد. قسمت دوم خدمات، خدماتی است که بر پایه خواست مردم بین دستگاههای گوناگون متصل به سامانههای گوناگون ایجادشده در سازمان فناوری اطلاعات ایران، چرخش یافته و نتیجه آن بعد از بازدیدهای یکپارچه به مردم در زمان مختصرتر و بدون نیاز به مراجعه حضوری اراعه میشود که از آن جمله میتوان به خدمات اراعهشده از طریق پنجره ملی مجوزها که مدیریت اجرایی آن با وزارت اقتصاد بوده یا پنجره واحد مدیریت زمین که مدیریت آن با سازمان ملی منبع های و آبخیزداری سرزمین است، اشاره کرد.
بر همین مبنا اگر همه اینها را به طور تجمیعی در نظر بگیریم، بیشتر از چهار هزار خدمت الان روی پنجره ملی است و بالغ بر ۷۵ درصد خدمات دستگاههای دولتی روی آن اراعه میشود.
دستگاه دولتی چه مقدار همکاری کردند؟
دستگاههای دولتی مانع ها بسیاری برای رسیدن به این نوشته داشتند. با اهمیت ترین مانع این می بود که برای این کار به بودجه نیاز داشتند تا بتوانند بر پایه آن بودجه فناوری اطلاعاتشان را ارتقا بدهند و به این پنجره متصل شوند.
دستگاهها پیمانکارانی داشتند که باید ابزارهایی را که تا بحال برای سازمانشان تشکیل کرده بودند با الزامات این پنجره تطبیق میدادند و از نظر دیگر باید نیروی فنی ماهر در خود مجموعه باشد تا بتواند نگهداری کند و گسترش بدهد. از همه اینها مهمتر این می بود که رئیس دستگاه باید همراهی میکرد.
پنجره خدمات دولت هوشمند با اهمیت ترین عاملی شد که همه دستگاهها به حرکت بیفتند و شناسنامه خدماتشان را بازتعریف کنند. آنها ناچار شدند خدماتشان را شفاف کنند و در یک پنجره کیفیت آنها را بسنجند و با نام کاربری و گذرواژه واحد اراعه دهند.
در همین جهت، خدمات دستگاههای اجرایی با راهاندازی پنجره ملی دولت هوشمند و الزام اراعه همه خدمات به طور الکترونیکی از طریق این پنجره، با حسایت بیشتری از سوی دستگاههای اجرایی و با همکاری سازمان اداری و استخدامی بازنگری شد.
بر همین مبنا نیز خدمات غیرالکترونیکی که عملاً از طرف دستگاه به مردم اراعه نمیشد حذف یا در خدمات یا سامانههای الکترونیکی تجمیع و به طور یکپارچه اراعه شد و همین امر به افت تعداد خدمات الکترونیکی شناسهدار انجامید.
چه مقدار دادههایی که از سمت دستگاهها آمده می بود و در اینجا اراعه شد تمیز می بود؟
امکان صحتسنجی دادههایی که از سوی مردم در دستگاههای گوناگون داخل شده جز با اتصال با ۲۷ پایگاه ملی داده میسر نبوده است.
الان روی GSB یا مرکز ملی تبادل اطلاعات بیشتر از دو هزار و ۶۰۰ خدمت وجود دارد که در ابتدای دولت نزدیک به هزار و ۴۰ عدد می بود. اینها خدماتی است که دولتیها به دولتیها خواهند داد. تعداد دستگاههایی که در دولت قبل این خدمات را اراعه میدادند ۶۳ دستگاه می بود و الان به ۹۵ دستگاه رسیده، یعنی ۵۰ درصد افزایش یافته است. تعداد دستگاههایی که روی GSB خدمت دریافت میکنند هم از ۲۱۱ به ۳۴۲ دستگاه رسیده است.در ابتدای دولت ۲۸۵ میلیون تراکنش روی PGSB انجام میشده که این رقم چیزی نزدیک به ۹.۲ میلیارد است. یعنی ما توانستهایم خدمات دولت را به قسمت خصوصی هم اراعه بدهیم و از دو اپراتوری که برای این کار گرفتهایم منفعت گیری کنیم.
در ابتدا شما وعده داده بودید که کارگزاریهای اراعه خدمات به قسمت خصوصی نیز تشکیل میکنید.
ما دو اپراتور داریم. یکی با نام آستان و فرد دیگر با نام سیتاد. این اپراتورها در یک مناقصه انتخاب شدند. یکی در زیرمجموعه شرکت توسن فعالیت میکند و فرد دیگر در زیرمجموعه راهبر.
قرار نیست تعداد این اپراتورها افزایش یابد؟
مجوز این اپراتورها را هم شورای اجرایی فناوری اطلاعات و کمیته تعاملپذیری صادر میکند. مجوز اخیری که به اپراتورها داده شده مجوزی است که برای اپراتور ناجی صادر شده، این اپراتور به طور تخصصی خدمات فراجا و نیروی انتظامی را به قسمت خصوصی اراعه میدهد.
یکی از وظایفی که در ابتدا به شما واگذار شده می بود ترقی رتبه دولت الکترونیکی در شاخصهای بینالمللی می بود، در این قسمت چه مقدار موفق بودید؟
ما در او گفت و گو شاخص دولت الکترونیکی از ۲۰۲۰ به ۲۰۲۲، دو درجه تنزل رتبه داشتیم؛ یعنی از رتبه ۸۹ در سال ۲۰۲۰ رسیدیم به رتبه ۹۱. یکی از با اهمیت ترین شاخصهایی که ما را دچار مشکل کرد قسمت شراکت الکترونیکی می بود که از بین ۱۹۳ سرزمین رتبه ۱۶۷ را پیدا کرده بودیم. از سویی در قبل اولاً درگاه یکپارچهای وجود نداشت و امکان برسی نبوده است، الان ۷۵ درصد خدمات دولت روی پنجره ملی خدمات هوشمند اراعه میشود. اما مشکل اینجاست هنگامی از آن طرف میخواهند برسی کنند به علت دعواهای مداومی که به ما میشود بعضی اوقات پنجره واحد خدمات دولت تنها از طریق ایران در دسترس است (ایران اکسس)؛ از همین رو در دورههایی امکان برسی درگاه ما را ندارند. در اصل آنها یک گزارش دریافت و برای برسی آن گزارش، وبسایتها و خدمات ذکرشده را بازدید میکنند که یقیناً بعضی اوقات امکان بازدید وبسایتهای ما را از خارج سرزمین ندارند. از همین رو ما محتواهایی آماده کردهایم که از طریق پلتفرمهای شناختهشده VOD به EGDI اراعه کردهایم تا به وسیله آن بتوانند در جریان عمل های صورتگرفته قرار گیرند و برسی را انجام بدهند. از نظر دیگر، ما در قسمت شراکت الکترونیکی طی دو سال قبل عمل های خوبی انجام داده و امکان نظرسنجیهای گوناگون نظیر نظرسنجی از کارکنان دولت، نظرسنجی در خصوص خدمات دستگاههای اجرایی و نظرسنجی در خصوص لوایح و قوانین مجلس را برای مردم فراهم کردهایم، اما یکی از موضوعاتی که احتمالا در دوره سپس نمود یابد این است که این گزارش دوسالانه است.
یک گزارش که امسال انتشار میشود در اصل بازدیدهایش را در نیمه اول سال قبل سال ۱۴۰۲ انجام دادهاند که امکان پذیر بخشی مهمی از خدماتی که در یک سال قبل در اختیار مردم قرار گرفته است، در آن دیده نشده باشد و رتبه واقعی ما نمایش داده نشود.
در نتیجه ما خوشحال میشویم هر دولت فرد دیگر که بیاید و مستقر شود نوشته EGDI را بهجد جستوجو کند.
یکی از وظایفی به سازمان فناوری اطلاعات سپرده شده می بود گسترش خدمات در لایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات می بود، آیا اهداف پیشبینیشده محقق شد؟
در دولت سیزدهم، در تعامل با مرکز ملی فضای مجازی شاخصهای فنی برسی خدمات پایه که قسمت مهمی از خدمات در لایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات است تعریف شد و بعد از تایید مرکز ملی فضای مجازی، برسی پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به طور سالانه بر پایه این شاخصهای فنی انجام شده و از طریق مرکز ملی فضای مجازی به پشتیبانی رسانهها به خبر عموم مردم رسیده است.
سوال را جزئیتر میپرسم، آیا در قسمت مطلبرسانها موفق بودهاید؟ اگر دولت حمایتخود از مطلبرسانها را قطع کند آنها میتوانند به فعالیت خود ادامه دهند؟
ما در ابتدای دولت و در شهریور ۱۴۰۰، آماری داشتیم که در قیاس آن با آمارهای امروز به نتایج دلنشین توجهی میرسیم. برای مثالً روبیکا رشد سه برابری داشته است و تعداد کاربران آن الان به ۴۵ میلیون نفر رسیده است. ایتا رشد ۱۳ برابری داشته و الان بالای ۳۰ میلیون کاربر دارد. بله رشد پنج برابری داشته و حدوداً ۱۲.۸ میلیون کاربر دارد. سروشپلاس هم رشد ۶ برابری داشته و الان ۱۰.۵ میلیون نفر از آن منفعت گیری میکنند.
مردم در زندگی عادی و روزمرهشان با دقت به نیازی که داشتهاند به این ابزارها روی آوردهاند و از آنها منفعت گیری میکنند. در روبه رو ابزارهای خارجی که قبلتر بوده، الان انحصار بازار شکسته شده و فضایی به وجود آمده که مردم در آن وجود دارند.
اگر بخواهیم به طور روزانه بازدید کنیم، روزانه نزدیک به ۲۲ تا ۲۴ میلیون نفر در روبیکا فعالیت میکنند. ایتا هم بین ۱۸ تا ۱۹ میلیون کاربر روزانه دارد و کاربران روزانه بله بین ۵.۵ تا ۶ میلیون نفر می باشند.
اگر الان تصمیم گرفته شود که دولت مستقیم از مطلبرسانها حمایتنکند، باز هم رشدشان را ادامه خواهند داد یا تا این مدت در دوران قبل از بلوغاند؟
با پشتیبانی خود مطلبرسانها، برنامه استقلال اقتصادی آنها از زیرساختها تهیه شده است. در صورت اجرایی شدن، بعد از آن پشتیبانیهای دولت به این سمت میرفت که به جای تسهیلگری که برای دولت هزینهبر هم هست، به سمت رگولاتوری برود. اما به جهت آخر یافتن دولت در این زمان و این که باید یک سال و نیم سریعتر برنامه را همه کنیم، کار در این حالت دشوار است. اگر بخواهم افق درست را نگاه کنم، نهایتاً یکی دوتا از اینها باید بالاخره فرابورسی یا بورسی شوند.
چرا دستگاهها سرویسهای خود را روی مطلبرسانهای داخلی اراعه نمیدهند؟
هر دستگاه ما به شکل سنتی علاقه دارد برنامکهای موبایلی خودش را تشکیل کند. در صورتی که در یک نگاه پلتفرمی، دستگاهها باید خدماتشان را جوری طراحی و تعبیه کنند تا در جاهایی قرار بگیرند که مردم بیشتری به آنها مراجعه میکنند.
مطلبرسانها اظهار آمادگی کردهاند که به PGSB متصل شوند چون از آن طریق میتوانند به خدمات دستگاههایی که از قبل به مرکز ملی تبادل اطلاعات یا GSB متصل می باشند دسترسی اشکار کنند.
اکنون، خدمات مختلفی از سوی مطلبرسانها به مردم اراعه میشود؛ از جمله پرکاربردترین آنها میتوان به خدمات در ایام خاص نظیر ایام حج و اربعین اشاره کرد که مردم میتوانند به سرویس دریافت ارز اربعین و ارز مسافرتی دسترسی اشکار کنند، این چنین سرویس تماس صوتی و تصویری، سرویس رهگیری مرسولات پستی و خدمات کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز از دیگر سرویسهای پرکاربرد در دسترس مردم محسوب خواهد شد.
ما ۲۰ خدمت پرکاربرد مردم در دولت را به این مطلبرسانها خبر دادیم و گفتیم این مسیری است که مردم دوست دارند با آن زیاد تر از شما منفعت گیری کنند.
بعد بخشی از آن خدمات دولت است و او گفت و گو دوم مدلهای اقتصادی و درآمدی خود مطلبرسانها است. آنها باید بتوانند به گفتن مأخذ تازه، برای ارسال پیامکها و مطلبهای دستگاههای دولتی مورد منفعت گیری قرار بگیرند.
قرار می بود سازمان تنظیم مقررات، مصوبهای در رابطه مدل درآمدی مطلبرسانها از حقالسهم ترافیکی بنویسد؟
کمیسیون تنظیم باید حقالسهم را تصویب کند که پیشنویس آن تهیه شده و در انتظار تصویب نهایی است.
اختلالهای دورهای مطلبرسانها برای همین ضعف زیرساختی آنهاست؟
در اختلال موضوعات فنی، زیرساختی و نرمافزاری میتواند دخیل باشد.
یعنی به شما گزارش خواهند داد؟
وقتی که اختلال پیش میآید هم به طور مفصل گزارش خواهند داد هم اگر نیاز به پشتیبانی داشته باشند اظهار میکنند. حتی اگر نیاز باشد ما تیمهای متخصصی را که با آنها در ربط هستیم معارفه میکنیم تا مشکلشان رفع شود.
یکی از اقداماتی که سازمان به طور جدی آن را پیگیری میکرد، آییننامه حمایتاز کسبوکارها می بود قرار می بود یکسری خدمات بانکی یا یکسری معافیتهای مالیاتی برای این شرکتها فراهم شود، این مصوبه تا کجا پیش رفت؟
این آییننامه چندوجهی است، یکی از قسمتهای آن مربوط به معافیتهای مالیاتی است اما حقیقت این است که تعداد بسیاری از کسبوکارهایی که میتوانند از این معافیتها منفعت ببرند در ابتدا علاقهای به شناسایی شدن ندارند. در اصل باید پرونده مالیاتی باز کنند که تعداد بسیاری از کسبوکارها علاقهای به باز کردن پرونده مالیاتی ندارند مگر این که شناسایی شوند. بانک مرکزی هم با گرچه فکر میکند تعداد بسیاری از اقداماتی را که در این آییننامه ملزوم بوده انجام داده است اما تا این مدت بخشی از کارها باقی مانده است؛ برای مثالً قرار می بود حساب کاربری به گفتن وثیقه پذیرفته شود یا قابلیت حساب امانی تشکیل شود اما هیچکدام از این کارها انجام نشده است. یقیناً بانک مرکزی هم احتمالا نگرانیها و محدویتهای خاص خودش را دارد.
از سویی برای چندوجهی بودن این آییننامه بعضی اوقات هماهنگی بین آنها سخت است؛ برای مثالً شرکت پست خبرداد به کسبوکارهای مشمول این آییننامه برای قسمت لجستیک تخفیف میدهد اما این برای سکوها جذابیت نداشت و اظهار کردند ترجیح خواهند داد در این نوشته ورود نکنند.
ما در وزارتخانه نیز فراخوان زدیم و سکوهای فعال در این عرصه را شناسایی کردیم. سایت https://1649.ir را راهاندازی کردیم. مرکز تماس و حمایتراه انداختیم تا به خواستهای مطلبرسانها یا مشاغلی که روی سکوهاست دقت کنیم.
۲۲۷۲۲۷
دسته بندی مطالب
More Stories
سئو تصاویر: چگونه با بهینهسازی عکسها، ترافیک وبسایت خود را افزایش دهیم؟
دستگاههای دولتی دوست دارند اپ جدا گانه تشکیل کنند_خبردار
جرثقیل و یدک کش شیراز ۰۹۰۳۲۴۸۶۰۷۳