خبردار
گزارش کامل گروه اسنپ در ۱۴۰۲ را میتوانید از این لینک مطالعه کنید.
إیاد القصار و محمود فوز، بنیانگذاران گروه اسنپ، در ابتدای این گزارش گفتن میکنند: «اسنپ در ۱۳۹۳ خورشیدی با اتکا به ذهن پویا و خلاق جوانان ایرانی متولد شد. بیشک، بدون پشتکار تیم ۷ هزار و ۵۲۶ نفره گروه اسنپ و همکاری بیکوتاه میلیونها راننده، فروشنده، رستوراندار، هتلدار، پزشک و متصدی داروخانه تحقق این رویای بلندپروازانه ممکن نبوده است. در روبه رو این اندوخته بینظیر انسانی، با اهمیت ترین مسئولیت خود را نگه داری انگیزه و امید در افرادی که با ما هممسیر شدهاند میدانیم. باور ما بر این است که اگر یک کسبوکار در مسیر خودش ایستادگی کند برای همه کسبوکارها ایستادگی کرده است. هم چنان کارهای بسیاری برای انجام دادن و نقاط تعداد بسیاری برای بهبود داریم و در روشناییهای شهر نگاهمان رو به آینده است.»
مسئولیت اجتماعی؛ سهمی از روشنی
نخستین قسمت گزارش امسال گروه اسنپ به مسئولیت اجتماعی تعلق دارد. مطرحهای اجرا شده در حوزه مسئولیت اجتماعی گروه اسنپ به سه دسته معافیتها و تخفیفها، نیکوکاری (شاملِ نیکوکاریکلاب و حمایتاجتماعی) و دسترسپذیری تقسیم میشود.
بر پایه این گزارش، گروه اسنپ در ۱۴۰۲ در کل بیشتر از ۱۴۳ میلیارد تومان به قسمت مسئولیت اجتماعی خود تعلق داده است. بیشتر از ۱۱۵ میلیارد تومان قیمت کل معافیت از کمیسیون کاربران راننده، بیشتر از ۴۲۶ میلیون تومان قیمت کل تخفیفهای اختصاصی کاربران مسافر و بیشتر از ۴ و نیم میلیارد تومان قیمت کل مطرحهای نیکوکاریکلاب در سال قبل بوده است.
حمایتاجتماعی یکی دیگر از برنامههای گروه اسنپ در قسمت مسئولیت اجتماعی است که در آن به مناسبتهای گوناگون پشتیبانیهای اجتماعی خود را به گروههای مقصد متنوعی معطوف میکند. از جمله این مطرحها میتوان به بورسیه کاربران راننده اسنپ، ساخت مدرسه به یاد یک همکار از دست رفته و … اشاره کرد. قیمت کل مطرحهای حمایتاجتماعی در ۱۴۰۲ بیشتر از ۱۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
در قسمت دسترسپذیری نیز در سال قبل اپ اسنپ برای کاربران راننده دارای معلولیت دسترسپذیر شد. تا آخر ۱۴۰۲، تعداد ۱۳ هزار و ۷۷۴ کاربر راننده نوع معلولیت خود را در سوپر اپ اسنپ ثبت کردند. این تعداد در قسمت کاربران مسافر شامل ۴۵ هزار و ۵۲۸ نفر میشود.
امنیت سایبری؛ مسیری آخرناپذیر
یکی از با اهمیت ترین اخبار سال قبل در قسمت تجارت الکترونیک به او گفت و گو امنیت سایبری مربوط می بود. اغاز زمستان ۱۴۰۲، گروهی هکری از دسترسی به اطلاعات کاربران اسنپفود خبر داد. اسنپفود ضمن پذیرفتن مسئولیت این نوشته در مذاکرهای پیروزیآمیز با این گروه هکری از انتشار کردن اطلاعات کاربران جلوگیری کرد. این حادثه آموزههای تعداد بسیاری را به جستوجو داشت و فصل جدیدی در امنیت سایبری گروه اسنپ رقم زد که در گزارش ۱۴۰۲ خلاصهای از آن ذکر شده است.
یکی از برنامههای امنیت سایبری گروه اسنپ به مسابقات امنیت سایبری (یعنی باگ بانتی و فتح پرچم) مربوط میشود. برنامه باگ بانتی یا مسابقات برسی امنیتی و شناسایی باگ، برای تحکیم ساختار امنیت داده، از اواخر ۱۳۹۸ در گروه اسنپ اغاز شد و در ۱۴۰۲ گسترش اشکار کرد. اولین دوره مسابقات فتح پرچم (CTF) گروه اسنپ نیز ۳ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که مقصد آن به چالش کشیدن تواناییهای علاقهمندان حوزه امنیت سایبری، کشف رویکردهای نوآورانه برای حل قضیه و ربطسازی می بود.
سوپراپ اسنپ؛ پاسخی حرفهای به نیاز ۷۲ میلیون کاربر
سوپراپ اسنپ مجموعهای ۷ هزار و ۵۲۶ نفری است که به نیازهای روزمرهٔ بیشتر از ۷۲ میلیون کاربر جواب خواهند داد (تعداد کل کاربران سوپراپ به تعداد حسابهای کاربری ساخته شده اشاره دارد. در واقع هر فرد میتواند با هر سیمکارت یک حساب کاربری تشکیل کند). ۵ سرویس محبوب سوپراپ اسنپ از نظر بیشترین مقدار بازدید در سال قبل به ترتیب شامل اسنپ، غذا، سوپرمارکت، سرویس اعتباری و اسنپباکس میشود. این سوپراپ در سال قبل ۵ میلیارد و ۳۵۴ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۳۴۹ مرتبه توسط کاربران باز شده است. این چنین ۵ سرویس با بیشترین مقدار رشد بر پایه تعداد خواست موفق در ۱۴۰۲ به ترتیب شامل سرویسهای اعتباری (قسطی) با ۷۹۶ درصد رشد، فروشگاه با ۱۸۸ درصد رشد، اتوبوس با ۱۰۳ درصد رشد، قطار با ۷۲ درصد رشد و سوپرمارکت با ۴۰ درصد رشد بوده است.
دستیابی به ۹۲ درصد از سهم بازار تاکسیهای آنلاین
امروزه تاکسیهای آنلاین نه تنها قسمت جداییناپذیر از حملونقل شهری محسوب خواهد شد، بلکه نفوذ قابل توجهی در فرهنگ روزمره مردم دارند. بنابر اظهار گزارش ۱۴۰۲ گروه اسنپ سهم این سامانه از بازار تاکسیهای اینترنتی سرزمین ۹۲ درصد بوده و تعداد کل حسابهای کاربری مسافران آن به ۷۲ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۳۴۳ عدد و تعداد کل کاربران راننده آن به شش میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۰۹ نفر رسیده است.
محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، در رابطه با چالشهای این کسبوکار میگوید: «بارزترین ویژگی شرکتهای فناوریمحور و استارتاپها به هم زدن قاعدههای قدیمی و بازی در زمین نوآوری و راهکارهای نوین است. در این شرایط، تا حدی طبیعی است که مهمترین چالشهای کسبوکارها به تنظیمگری قوانین برگردد. در سالی که گذشت، هر بار که با یکی از این چالشها و تضادها و مخالفتها روبه رو شدیم، به جای این که از خودمان بپرسیم تا کجا میشود تاب آورد، به قدمهای بعدیمان فکر کردیم. هم چنان تحول نگرش و اعتمادسازی در دستگاههای حاکمیتی نسبت به شرکتهای نوآور در دستور کار ما قرار دارد و امیدواریم روزی برسد که، با تفسیر و اجرای صحیح قوانین منطبق با نیاز امروز، ناظر زمان اراعه ایدههای نوآورانه بیشتری در سرزمین باشیم.»
رکورد روزانه سفرهای اسنپماشین در سال قبل با فعالیت در ۳۲۳ شهر بزرگ و کوچک مربوط به تاریخ ۱۶ اسفند با ثبت پنج میلیون و ۵۳ هزار و ۶۰۴ سفر است.
حمایتو رسیدگی به این حجم از سفرها یکی از عمل های مهم و شاخص اسنپماشین به حساب می اید. بر پایه گزارش ۱۴۰۲ شایعترین موضوعات ربط با حمایتاز طرف کاربران راننده مربوط به تحول در حالت سفر و بازدید نحوه پرداخت و از طرف کاربران مسافر مربوط به اشیاء جامانده، تحول در حالت سفر و پیگیری دیگر سرویسهای گروه اسنپ میشود.
بازدیدهای باشگاه رانندگان اسنپماشین مشخص می کند که میانگین درآمد ماهانه کاربران راننده در حالت همهزمان ۱۹ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۶۱۳ تومان و در حالت پارهزمان هشت میلیون و ۴۴ هزار و ۲۸۵ تومان است. از جمله برخی عمل های باشگاه رانندگان میتوان به مطرحهای تشویقی، برگزاری لیگ کاربران راننده اسنپ، اسنپ کارفیکس و برگزاری آزمونهای روانشناسی اشاره کرد. گفتنی است قیمت مطرحهای تشویقی باشگاه رانندگان در سال قبل هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.
جابهجایی بار با اسنپباکس برای بیشتر از ۲۸ میلیون کاربر
اسنپباکس طی هفت سال فعالیت خود از ارسال بسته با موتور به مجموعهای از سرویسها از جمله سفر با موتور، پیک، وانت سبک و سنگین و سرویس اختصاصی اسبابکشی تبدیل شده است. این سرویس که در سال قبل از خدمت تازه خود با گفتن پیک اقتصادی رونمایی کرد توانسته با مجموع بیشتر از ۱۱۲ میلیون سفر به رشد سالانه ۴۲ درصد نسبت به سال قبل دست اشکار کند.
یکی از خدمات اراعه شده توسط اسنپباکس خدمت جبران خسارت است که در آن همه مرسولههای ارسالی با پیک، وانت و اسبابکشی شامل بیمه جبران خسارت خواهد شد. مبلغ پرداختشده از سوی اسنپباکس برای جبران خسارت در سال قبل بیشتر از ۵ میلیارد تومان بوده است.
کباب، پیتزا و ساندویچ؛ ۳ غذای محبوب اسنپفود
تعداد کاربران اسنپفود در سال قبل به بیشتر از ۲۰ میلیون رسید، این کاربران بیشتر از ۱۱ میلیون کد تخفیف در خواستهای خود منفعت گیری کردند. محبوبترین سرویس اسنپفود قسمت پروتئین با کسب ۴/۴ امتیاز از ۵ است.
کباب، پیتزا و ساندویچ ۳ غذای محبوب اسنپفود در سال قبل می باشند و این سرویس در روز ۱۷ اسفند موفق شد رکورد بیشترین تعداد خواست خود را بشکند. این چنین رستورانهای همکار اسنپفود در سال قبل با رشد ۲۶ درصدی روبه رو شدند.
سهم ۶۴ درصدی اسنپ از فروش آنلاین کالای سوپرمارکتی
بیشتر از ۲۱ میلیون کاربر در ۱۲۷ شهر سراسر ایران از امکان خرید از سوپرمارکتهای اطراف با «تحویل سریع» و خرید از سوپرمارکتهای زنجیرهای با «تخفیف زیاد تر» منفعت گیری میکنند تا در زمان و هزینههای روزمره خود صرفهجویی کنند. رشد سوپرمارکت اسنپ در ۵ سال قبل مشخص می کند این مجموعه پاسخگوی یک نیاز الزامی و مهم کاربران سوپراپ اسنپ است. پاسخگویی سریع و مناسب به این نیاز جهت شده تا سهم سوپرمارکت اسنپ از فروش آنلاین کالاهای سوپرمارکتی به ۶۴ درصد برسد.
اغاز به کار سرویس پرداخت مستقیم در اسنپپی
اسنپپی برای نخستین بار در ایران سرویس اعتباری «الان بخر، بعداً پرداخت کن» را در اختیار کاربران قرار داد. اکنون افرادی که واجد شرایط سرویس اعتباری شناخته خواهد شد ماهانه حداقل دو میلیون تومان اعتبار دارند و سقف این اعتبار در ۱۴۰۲ از ۱۰ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافت. اسنپپی با سه میلیون و ۵۷۰ هزار کاربرِ کل، در کنار سرویس اعتباری ماهانه و اقساطی، امکان خرید بیمه آنلاین، پرداخت مستقیم و خرید حضوری را به کاربران خود اراعه میدهد. سرویس پرداخت مستقیم اسنپپی جزو سرویسهایی است که در ۱۴۰۲ اغاز به کار کرد.
نظر سفرهای بهصرفه با اسنپتریپ
اراعه تخفیفهای اختصاصی و فصلی و امکان پرداخت اقساطی اقامت در هتلهای داخلی از جمله راهکارهای اسنپتریپ برای مهیا کردن سفری اقتصادی و بهصرفه برای کاربران سوپراپ اسنپ است. رشد ۱۶ درصدی کاربران فعال، رشد ۲۳/۵ درصدی فروش و رشد ۱۰۵ درصدی فروش بلیت اتوبوس نسبت به ۱۴۰۱ تنها بخشی از دستاوردهای این شرکت در بازار گردشگری ایران است.
رشد ۲۲۰ درصدی فروش کل اقلام اسنپشاپ در ۱۴۰۲
فروشگاه اسنپ که کار خود را از سال ۱۳۹۹ اغاز کرده می بود در سال قبل تغییراتی گسترده در پلتفرم خود برای بهبود توانایی کاربری تشکیل کرد. اکنون، در فروشگاه اسنپ، طیف وسیعی از محصولات بهصورت آنلاین در ۱۵۰ شهر ایران اراعه میشود.
رشد ۲۲۰ درصدی در قسمت فروش کل اقلام، ۲۴۵ درصدی در قسمت فراهمکنندگان و ۲۱۲ درصدی در قسمت تعداد کاربران فعال نسبت به ۱۴۰۱ بخشی از دستاوردهای اسنپشاپ در سال قبل می بود. از جمله قابلیتهای این سرویس میتوان به امکان پرداخت قسطی (۴ قسط)، امکان ارسال سریع (زیر ۳ ساعت) برای کاربران ۳ شهر تهران، اصفهان و مشهد و قابلیت ارسال رایگان به ازای مبلغ مشخصی از خرید اشاره کرد.
اسنپدکتر؛ بیمارستانی آنلاین در دل سوپراپ اسنپ
اسنپدکتر را میتوان بیمارستانی آنلاین در دل سوپراپ اسنپ دانست. این شرکت به اراعه خدماتی همچون مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی، خواست آنلاین دارو، امکان خرید محصولات بهداشتی، آرایشی و کالاهای پزشکی حاضر در داروخانه و همینطور خواست ویزیت پزشک و پرستار در منزل و انجام آزمایش در منزل میپردازد.
خواست آنلاین دارو محبوبترین سرویس اسنپدکتر در ۱۴۰۲ بوده و تخصص زنان و زایمان بیشترین خواست مشاوره پزشکی را داشته است. در سال قبل ۲ هزار و ۱۲۰ پزشک فعال در حوزههای عمومی، تخصصی و فوق تخصص در اسنپدکتر به اراعه خدمت میپرداختند.
گزارش کامل گروه اسنپ در ۱۴۰۲ را میتوانید از این لینک مطالعه کنید.
۵۴۵۴
دسته بندی مطالب
More Stories
سئو تصاویر: چگونه با بهینهسازی عکسها، ترافیک وبسایت خود را افزایش دهیم؟
درآمد سالانه ۶۷۵ میلیون تومانی راننده اسنپ / جذابیتهای گزارش سالانه اسنپ_خبردار
جرثقیل و یدک کش شیراز ۰۹۰۳۲۴۸۶۰۷۳