خبردار
به نقل از تجارتنیوز، قطاربرقی، تراموا یا ترام نوعی قطار است که بر روی خط آهنی که در خیابان قرار داده شده حرکت میکند. قطار برقی هم میتواند درونشهری و هم بینشهری باشد. واگنهای برقی طبق معمولً سبکتر و مختصرتر از قطارهای معمولی و قطارشهریها می باشند. یقیناً مرز دقیقی بین قطاربرقی و قطارهای عادی وجود ندارد و برخی از قطاربرقیها امکان پذیر که از روی راهآهن معمولی هم حرکت کنند. این چنین، امکان پذیر بتوانند از روی راهآهن قطارشهری و خطوط آهن سبک نیز حرکت کنند؛ واگنهای برقی برای ترابرد مسافر و به ندرت برای ترابرد بار طراحی شدهاند.
امروزه زیاد تر قطارشهریها به وسیلهٔ شاخک برقرسان از برق منفعت گیری میکنند؛ اگر ملزوم باشد، این قطارشهریها امکان پذیر از دستگاههای قوت تعداد بسیاری منفعت گیری کنند. دیگر گونههایی از قطاربرقی می باشند که نفتگاز مصرف میکنند و زیاد تر از آنها در مسیرهای بینِ شهر و روستاها منفعت گیری میشود؛ انواعی نیز وجود دارند که با بنزین، گاز، اسب و قاطر حرکت میکنند. نخستین گونههای قطاربرقی با بهکارگیری حیوانات باری به حرکت درمیآمدند. نخستین قطار که در سال ۱۸۰۷ اغاز بهکار کرد که ابتدا از اسب برای کشیدن واگن منفعت میبرد، اما بعد از چندی اسبها با موتور بخار و سپس با موتور برقی جانشین شدند.
سابقه تراموا در ایران به خط آهنی که در سال ۱۲۶۱ خورشیدی بین تهران و ری که به «ماشین دودی» معروف می بود باز میگردد که در سال ۱۳۴۱ نیز برچیده شد.
ساخت تراموا به طور مشارکتی
علیرضا زاکانی شهردار تهران در اظهار نظری در خصوص اجرای مطرح تراموا در پایتخت او گفت: ساخت تراموا سپس از طی مرحله های قانونی بزودی اغاز میشود. کارهای مطالعاتی انجام شده و ما برنامهریزی کردیم و به نظرم شورا هم این مطرح حمل و نقلی را مصوب خواهد کرد.
به حرف های وی، کار ساخت تراموا به طور مشارکتی انجام و قطعاً در این عرصه همه مرحله های قانونی انجام میشود.
تراموا به تهران میرسد؟
محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در رابطه حالت پروژه احداث «تراموا» در تهران اظهارداشت: طراحی روسازی «تراموا» را همه کردهایم و در مطرح جامع به این نوشته پرداخته شده است مطرح جامع را نیز برای بازدید و تصویب در اختیار وزارت سرزمین و شورایعالی ترافیک سرزمین قرار دادهایم؛ امیدواریم مطرح در قالب تفاهمنامه با وزارت دفاع اجرایی شود.
هرمزی افزود: اگر بتوانیم تأییدیه وزارت سرزمین برای مطرح جامع حمل و نقل را اخذ کنیم؛ با دقت به این که مطالعات فاز یک را نیز انجام دادهایم، استارت پروژه «تراموا» را خواهیم زد.
مسعود درستی، مدیرعامل شرکت متروی تهران درمورد آخرین خبرها از راه اندازی تراموا در تهران با پافشاری بر این که ساخت تراموا در تهران تأییدیه شورایعالی ترافیک سرزمین ا اخذ کرده و سپس از تکمیل مطالعات برای بازدید به شورای شهر تهران ارسال خواهد شد، خبرداد: مطالعات این پروژه دو وجهی است؛ اما متولی کل این نوشته سازمان حمل و نقل ترافیک تهران است، اظهار کرد: برای احداث تراموا در تهران باید علاوه بر مطالعات امکان سنجی در حوزه اجرایی نیز مطالعات دقیقی صورت گیرد که این مهم در حال انجام است.
او گفت: اما در شورایعالی ترافیک تشکیل دو خط تراموا برای مسیر میدان آزادی -پایانه جاری یا تازه شرق تصویب شده که یقیناً اتصال به پایانه تازه شرق در حال بازدید است. این چنین تشکیل تراموا در مسیر جنت آباد به لویزان نقل است که این مسیر در برتری دوم قرار دارد و سازمان حمل ونقل ترافیک در حال بازدید نهایی است.
تراموا محل اختلاف موافقان و مخالفان شهری
اکنون راه اندازی تراموا در تهران مدام در دورههای گوناگون مدیریت شهری موافقان و مخالفان بسیاری داشته و مخالفان میگویند این نوشته هزینه زیاد دارد و اقتصادی نیست در کنار این که مد حمل و نقلی زیاد بر نیست و گره چندانی از مشکلات حمل و نقل را از بین بردن نمیکند این افراد راهکارهای فرد دیگر همانند اتوبوسهای برقی و … را اراعه خواهند داد. اما آنچه مسلم است این که راهاندازی تراموا میتواند به گفتن یک مکمل در حوزه حمل و نقل عمومی عمل کند و اکنون باید دید سرانجام این نوشته چه خواهد شد و آیا مدیریت شهری تراموا را به تهران میرساند یا این نوشته هم چنان در حد یک ایده و یا مطرح باقی خواهد ماند؟
منبع :
مهر
دسته بندی مطالب
منبع
More Stories
تراموا به تهران میرسد؟_خبردار
تراموا به تهران میرسد؟_خبردار
تراموا به تهران میرسد؟_خبردار