افت آمار فوت ناشی از تصادف نیازمند عزم ملی است_خبردار

کاهش آمار فوت ناشی از تصادف نیازمند عزم ملی است


خبردار







تلفات رانندگی به اختصاصی در ایام تعطیلات عید نوروز به علت افزایش ترددها به شدت بالا می‌روال. در ایران تعداد وسایل نقلیه در حال تردد مطابق آمارها به نزدیک به ۳۸ میلیون دستگاه رسیده است و جمعیت نیز مطابق آمارهای غیررسمی از مرز ۸۷ میلیون نفر عبور کرده است؛ با این شرایط آمارهای تصادفات به اختصاصی تصادف‌های فوتی در نوروز امسال ۷۱۴ نفر بوده است که نسبت به سال‌های قبل روندی رو به افت دارد.



به نقل از تجارت‌نیوز، در ایام نوروز مطابق آمارها نزدیک به ۵۰۲ میلیون سفر انجام گرفته که سهم ترددهای بین شهری و استانی بیشتر از ۴۷۷ هزار سفر بوده است. در این بین نزدیک به ۱۰۰ هزار تصادف رخ داده که علتصدمه دیدن ۲۱ هزار و ۴۴۱ نفر و فوت ۸۱۴ نفر شده است. آمار تصادف‌های فوتی در نوروز ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ خوشبختانه کاهشی بوده است، چون در سال قبل ۱۲۱۷ نفر از هم‌وطنان در ایام نوروز بر تاثییر تصادف جاده‌ای جان سپردند.

آیا ماشین تنها عامل تصادف است؟

هر چند آمارهای تصادفات جهت تاسف همگان است اما احتمالا پرده نادیده این ماجرا، علل تصادفات و سهم بندی آن است! به این معنی که زیاد تر مسوولان و افراد، ایمنی پایین خودروهای داخلی را علت آمار بالای فوتی‌ها در تصادفات جاده‌ای ایران می دانند. در حالی که یک ماشین به تنهایی نه عامل تصادف است و نه اسباب فوت.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی،اجتماعی و تکنولوژی، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ایران وجهان را در وب سایت خبردار دنبال کنید.

نگاهی به آمارهای تفکیکی تصادفات در ایران مشخص می کند ۵۲ درصد از علل تصادفات وسایل نقلیه خطای انسانی است. این آمار در جهان تا ۶۷ درصد بالا می رود. از طرفی در حالی که در جهان تنها سه درصد شرایط جاده علتتصادف می شود، در ایران این آمار به ۲۰ درصد می رسد که نقش وزارت راه را پررنگ‌تر می کند. دلنشین آن که تنها ۱۲ درصد وسایل نقلیه در تصادفات ایران نقش دارند که شامل نقص فنی، کیفیت و یا ایمنی پایین می‌شود.

هر چند در این زمان از خودروسازان به گفتن عامل مهم تلفات جاده‌ای نام برده شده، اما احتمالا زمان آن رسیده باشد که بالاخره نقش دیگر ارگان ها و سازمان ها نیز در این نوشته روشن شود. بدون شک جاده‌های باکیفیت، اصلاح نور و مسیرها، حتی افزایش جریمه‌های رانندگی به جهت بازدارندگی رانندگان از تخلف نیز می‌تواند عاملی برای افت تصادفات باشد. این در حالی است که حتی ضعف‌هایی در امدادرسانی به تصافات نیز وجود دارد که بخشی از آن به علت تاخیر در رسیدن تیم های امدادی است.

نقش موتور سیکلت‌ها و خودروهای فرسوده در آمار بالای فوتی تصادف‌ها

مسئله دیگر این که افت آمارهای فوتی نشان از ایمن تر شدن پلتفرم خودروهای داخلی دارد. ایمنی که به علت مراعات استانداردهای ۸۵ گانه از سوی سازندگان است. هر چند در این قسمت نیز باید آمارها را به تفکیک تحلیل کرد، چون قسمت بسیاری از تصادف‌های تبدیل فوت اساسا مربوط به خودروها نیست و به پای موتورسوارانی نوشته می شود که از کلاه ایمنی منفعت گیری نمی کنند.

در این بین حتی آمارها نشان می دهد، قسمت بسیاری از فوتی‌ها نیز به علت فرسوده بودن خودروهای در حال تردد و عدم ایمنی مناسب آن‌ها است، چون در سرزمین تا این مدت بیشتر از ۱۳ میلیون ماشین و موتورسیکلت فرسوده تردد می‌کنند که بیشتر از ۸۰ درصد آن‌ها از امکانات ایمنی حداقلی چون ایربگ و ترمزهای ABS و EBD منفعت نمی‌برند. از این رو جایگزینی خودروهای فرسوده با مثالهای به روز، یکی از با اهمیت ترین راه ‌های افت تصادفات است که یقیناً به علت شرایط اقتصادی حاضر نیازمند عزمی ملی و پشتیبانی دولت است.

خطر قطعات یدکی تقلبی برای جان مردم

پلیس راهور نیز قطعا یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند در افت آمار تصادفات در ایران نقش آفرینی کند، چون قطعا با کنترل مکانیزه راه‌ها و جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده و فاقد ایمنی حداقلی چون سالم بودن چراغ ها، ترمزها و ادوات کنترلی ماشین ایمنی تردد وسایل نقلیه در جاده ها افزایش اشکار می‌کند. ضمن این که ارگان‌هایی چون ستاد مبارزه با کالای قاچاق نیز باید از فروش قطعات یدکی تقلبی بی‌کیفیت در بازار این قطعات جلوگیری کنند، چون یک قطعه یدکی بی کیفیت که کارکرد مناسبی ندارد، خود می‌تواند جهت ابراز یک حادثه ناگوار شود.

دستگاه‌های مسئول به جای تهمت‌زنی، همکاری کنند

یقیناً در این بین خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی نیز نباید از نقش خود در تشکیل خودروهای با کیفیت و تعامل با دیگر دستگاه‌ها غفلت کنند،‌ مسلما پاسکاری و انگشت تهمت به سمت یکدیگر گرفتن،‌ نه تنها گره‌ای از قضیه تصادفات و فوتی‌های آن باز نمی‌کند بلکه با اراعه اطلاعات و تحلیل‌های مخدوش اجازه تصمیم گیری و حل قضیه را نمی‌دهد چرا که افت آمار فوت ناشی از تصادف نیازمند عزم ملی و دلسوزی همه ارگان‌ها و دستگاه‌های دخیل است.





منبع :


ایسنا






دسته بندی مطالب

خبردار

اقتصاد

سلامتی

کسب وکار

فناوری

اخبار هنری

خبر های ورزشی



منبع