به نقل از تجارتنیوز، طی ۸ ماه، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا آبان ماه سال جاری ۱۴ هزار و ۲۳۴ نفر بر تاثییر تصادفات کشته و ۲۷۳ هزار و ۵۳۵ نفر نیز در این بازه وقتی مصدوم شدهاند. از تعداد کشتهشدگان ناشی از تصادفات رانندگی ۱۱ هزار و ۱۹۶ نفر مرد و ۳ هزار و ۳۸ نفر هم زن بودهاند. این در حالی است که طی همین بازه وقتی در سال قبل آمار مرگ و میر تلفات ناشی از رانندگی ۱۳ هزار و ۴۷۶ نفر گزارش شده می بود.
این رقم های اشکار میکند آمار کشتهشدگان بر تاثییر تصادفات رانندگی نسبت به سال قبل ۵.۶ درصد رشد داشته است. این چنین آمار مصدومان امسال نیز نسبت به سال قبل طی همین بازه وقتی ۴.۴ درصد رشد داشته است. جدا از آمار کشتهشدگان ناشی از تصادفات رانندگی در سامانه سازمان پزشکی قانونی مواردی از جمله حوادث خاص و غیرترافیکی نیز وجود دارد که به طور جداگانه در جدول فوتیهای سوانح رانندگی ذکر شدهاند. این موارد شامل فوتیهای تصادف مربوط به تعقیب و گریز، قاچاق انسان، سوخت و کالا، خودکشی و دیگرکشی است.
بیشترین آمار مرگ و میر در هشت ماهه اول امسال به ترتیب مربوط به استانهای فارس (هزار و ۱۳۴ کشته)، تهران (هزار و ۳۲کشته) و سیستانوبلوچستان (هزار و ۲۷ کشته) میبشود. یقیناً استان هرمزگان با ۶۰ کشته بیشترین آمار کشته شده را در سطح «حوادث خاص» دارد. کمترین آمار مرگ و میر حوادث رانندگی نیز در همین بازه وقتی به ترتیب مربوط به استانهای ایلام (۱۲۸ کشته)، کهگیلویهوبویراحمد (۱۷۱ کشته) و اردبیل (۱۸۸ کشته) میبشود.
۱۵ تا ۲۰ درصد مجروحان تصادفات رانندگی قطع نخاع خواهد شد
دی ماه سال جاری، کمال هادیانفر، رییس پلیس راهور فراجا درمورد آمار تصادفات او گفت: «سال ۱۴۰۲ با چالش اغاز شد؛ در مطرح نوروزی و در ۳ ماهه اول به دلایل گوناگون افزایش بیرویه تصادفات را نسبت به سال قبل داشتیم و نزدیک به ۱۵ درصد افزایش جانباختگان به نسبت شبیه سال قبل داشتیم که این افزایش به کمتر از ۶ درصد رسیده است. استانهایی روال افزایشی شتابان و دلواپسکننده داشت که اکنون روال افزایشی کاملا مهار شده است.» آذر ماه سال جاری نیز مجدد رییس پلیس راهور فراجا خبرداد: «اکنون با ۸۵ میلیون نفر جمعیت بیشتر از ۵۲ میلیون نفر دارای گواهینامههای گوناگون می باشند.
نزدیک به ۴۰ میلیون وسیله نقلیه در سرزمین مورد منفعت گیری قرار میگیرد و ۴۷ درصد این وسایل نقلیه در سن فرسودگی قرار دارند. سال قبل ۳۵ میلیارد تردد در شهرها و ۷ میلیارد در جادهها داشتیم که مقدار افزایش تردد در جادههای سرزمین نزدیک به ۶ درصد بوده است. ۱۵ تا ۲۰ درصد مجروحان تصادفات رانندگی تبدیل قطع نخاع میبشود. تصادفات ۷ درصد به تشکیل ناخالص ملی لطمه میزند و ۹ تا ۱۱ درصد بودجه سرزمین را مصروف خود میکند.» او در رابطه عواملی که تبدیل کم شدن تصادفات میبشود نیز اشاره کرد و او گفت: «۵ عامل علتکاهش تصادفات رانندگی بشود؛ مدیریت، وسیله نقلیه، عامل انسانی، راه و قوانین و مقررات بازدارنده.»
افزایش تلفات و مصدومان حوادث رانندگی
آبان ماه سال جاری، سازمان پزشکی قانونی با اظهار این که در نیمه نخست سال جاری ۱۰ هزار و ۷۲۰ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، آماری را انتشار کرد که این رقم در قیاس با زمان شبیه سال قبل که آمار تلفات ۹ هزار و ۹۰۴ نفر می بود، ۸.۲ درصد افزایش یافته است. از کل تلفات تصادفات، ۸ هزار و ۴۰۶ نفر مرد و دو هزار و ۳۱۴ نفر زن بودند. ۷ هزار و ۳۳۸ نفر در تصادفات برون شهری، دو هزار و ۵۸۸ نفر در حوادث رانندگی درون شهری و ۶۵۴ نفر نیز در مسیرهای روستایی جان خود را از دست دادهاند. استانهای فارس با ۸۶۱، سیستان و بلوچستان با ۷۹۷ و تهران با ۷۶۳ و استانهای ایلام با ۱۱۰، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۲۲ و اردبیل با ۱۳۸ فوتی به ترتیب بیشترین و کمترین آمار کشتههای تصادفات را در نیمه نخست سال داشتهاند. همانند قبل، بیشترین تعداد تلفات حوادث رانندگی، با دقت به افزایش حجم سفرها، عمدتا در شهریور ماه ثبت میبشود.
شهریور امسال با ثبت دو هزار و ۵۱ کشته تصادفات (هزار و ۵۷۲ مرد و ۴۷۹ زن) در قیاس با دیگر ماههای سال بیشترین آمار تلفات را داشته که این رقم در قیاس با زمان شبیه سال قبل ۴ درصد افزایش یافته است. مطابق بازدید آمار تصادفات ۱۰ سال قبل، در هیچ ماهی تعداد تلفات ناشی از تصادفات به دو هزار نفر نرسیده، در حالی که در شهریور امسال، دو هزار و ۵۱ نفر بر تاثییر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادهاند. تعداد مصدومان حوادث رانندگی که به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردهاند نیز در شش ماهه امسال رشد ۳.۷ درصدی داشته است. در این زمان ۲۰۱ هزار و ۵۴۲ مصدوم تصادف به مراکز پزشکی قانونی در سطح سرزمین مراجعه کردهاند که ۱۴۲ هزار و ۱۷۵ نفر آنان مرد و ۵۹ هزار و ۳۶۷ نفر زن بودند.
بیشترین تلفات در گروه سنی ۲۱ تا ۶۰ سال
مهر ماه سال جاری، حسن مومنی، رییس پلیس راه سرزمین او گفت: «شدت و سبقت غیرمجاز، بیتوجهی به مواجه به علت منفعت گیری از تلفن همراه، خستگی و خوابآلودگی از عوامل مهم در تصادفات است. ۶۵ درصد جانباختگان تصادفات جادهای در گروه سنی ۲۱ تا ۶۰ سال می باشند. از این تعداد ۲۲ درصد این افراد در گروه سنی ۲۱ تا ۳۰ سال قرار دارند. ۲۵ درصد تصادفات در جاده و ۷۵ درصد در شهرها رخ میدهد، این در حالی است که ۷۵ درصد از جانباختگان در جادهها و ۲۵ درصد در شهرها به ثبت رسیده، بر این مبنا باید روی افت جانباختگان در حوزه حوادث جادهای متمرکز شد. ۵۲ درصد تصادفات انسانی، ۲۰ درصد مربوط به راه، ۱۲ درصد سهم وسیله نقلیه و ۱۶ درصد مشترک است. انجام کارهای فرهنگی و منفعت گیری از ظرفیت فضای مجازی برای پیشگیری از ابراز حوادث جادهای از سوی دستگاههای مسوول الزامی است. رفع کردن نقاط حادثهخیز شناسایی شده، نیازمند تامین اعتبار است و سازمان برنامه و بودجه و دولت درصدد تامین اعتبارات مورد نیاز در این قسمت می باشند. یقیناً برای رفع کردن نقاط حادثهخیز ۵ هزار میلیارد تومان برای سازمان راهداری مصوب شده که امید است این اعتبار هر چه سریعتر تعلق یابد.»
۵۰ درصد تصادفات به علت دقت نداشتن به جلو و منفعت گیری از تلفن همراه رخ میدهد
شهریور ماه سال جاری، احسان مومنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران در رابطه علت مهم تصادفات در تهران او گفت: «بیشترین علل وقوع تصادفات در شهر تهران دقت نداشتن به جلو و منفعت گیری از تلفن همراه است. درواقع عمدهترین تخلف رانندگان که حواس آنان را از رانندگی پرت میکند، منفعت گیری از تلفن همراه در میانه رانندگی است. در شهر تهران ۵۰ درصد از تصادفات رانندگی به علت دقت نداشتن رانندگان به جلو است. در شهرهای کوچک نیز بیشترین عامل تصادفات منفعت گیری نکردن از کلاه ایمنی است.» این چنین در شهریور ماه رییس پلیس راهور تهران او گفت: «یکی از اتفاقاتی که مخصوصا در معابر بزرگراهی که شدتها نیز بالاست روی میدهد، توقف وسیله نقلیه به هر علتی همانند خرابی و تصادف است که زیاد خطرناک می باشند و جهت اکثر تصادفات مى شوند. مسئله مهم و مهم برای راننده در اینگونه موارد، ایمنسازی وسیله نقلیه است، چراکه اگر لحظهای توقف کند و ایمنسازی انجام نشود قطعا تصادفات شدیدی روی میدهد، چراکه رانندگان دیگر در حال تردد در این مسیرها می باشند و دقت کافی و ملزوم را به جلو نداشته باشند و علتتصادف شوند.»
روزانه بیشتر از دو هزار تصادف در تهران
مرداد ماه سال جاری، محمدحسین حمیدی، رییس پلیس راهور تهران گفت: «استان تهران شرایط متغیری با سرزمین دارد و نیازمند عمل های جدیتری است. سالی ۲ جلسه برای کنترل مسائل کفایت نمیکند و در این خصوص نیازمند جلسات بیشتری برای پیگیری امور بهطور مثال بازدید و تحلیل آمار برای برسی کار دستگاهها هستیم. در شهر تهران روزانه ۲۱۰۰ تصادف اتفاق میافتد. شهر تهران شرایط به خصوصی دارد و در شرایط عادی هم دچار چالشهایی است و با کوچکترین مانعی همانند قطعی برق و… موقعیت آن بحرانی میبشود که باید به این مساله دقت اختصاصی بشود. سهم ماشین در ترافیک تهران مدام رو به افزایش است و میانگین سفر در آخر سال ۱۴۰۰، مطابق آمار غیررسمی ۲۱ میلیون در روز گزارش شده است. یقیناً در چند ماه اول سال جاری آمار تصادفات رو به افزایش بوده است.
در رابطه با تصادفات در سال قبل ۱۵۶ نفر فوت در محل و ۳۸۲ نفر فوت در بیمارستان داشتهایم.» او در ادامه خبرداد: «در ۳ ماه ابتدای امثال ۱۲ درصد از متوفیان اتباع، ۶۰ درصد تصادفات فوتی عابران پیاده در بزرگراهها افراد کارتنخواب یا معتاد متجاهر و آمار تصادفات ناشی از منفعت گیری از مشروبات الکی رو به افزایش بوده است که در این خصوص مطابق قانون شهرداریها مسوول بار و مسافر می باشند. ۵۳ درصد تصادفات فوتی در شب اتفاق میافتد که روشنایی معابر عامل موثری در کنترل آن است؛ این چنین با تشخیص هویت مالک موتورسیکلت میبشود آمار تخلفات آنها را کنترل کرد، اما اکنون هویت مالک تعداد بسیاری از این نوع وسایل نقلیه اشکار نیست. یکی از مصوبات پیشنهادی ما الزام سازمانها و قسمتهای دولتی و خصوصی شهر تهران به عدم به کارگیری و استخدام افراد غیرمجاز و اتباع بیگانه فاقد گواهینامه برای فعالیت در مشاغل رانندگی است.»
منبع :
دیده بان
منبع
More Stories
افزایش ۵.۶ درصدی کشتهشدگان تصادفات رانندگی
افزایش ۵.۶ درصدی کشتهشدگان تصادفات رانندگی
افزایش ۵.۶ درصدی کشتهشدگان تصادفات رانندگی